Ostin reilu vuosi sitten TT-pyörän, joka on laadultaan ja varustelultaan sitä tasoa, ettei heti tarvitse uutta hankkia. Saa tyttö treenata vaikka lopun elämänsä eikä vauhti ainakaan pyörästä ole kiinni. Ostamani Felt DA2 (tästä eteenpäin Ellu) on ollut super hyvä kumppani, eikä uuden pyörän hankintaa tarvitsisi edes miettiä. Ja kun silti tekis vähän mieli?!? Olen havainnut pyörähimooni vaikuttavan mitä suuremmassa määrin ulkonäön. Jos nyt totta puhutaan, niin harvemmin tutkin teknisiä speksejä fillareista (jos en oikeasti ole ostamassa) vaan katselen vain kuinka makeen näköisiä pyörät ovat. Bingo! En siis tarvitse uutta pyörää, vaan uuden näköisen pyörän.
Ellu tarvitsee uudet vaatteet! Tähän löytyi helppo ratkaisu hyvin läheltä. Ystäväpiiriini kuuluu, uskallan sanoa, tämän maan paras teippaaja. Hänen pajallaan on mm. Kaisa Lehtonen käynyt teippauttamassa pyöränsä edustuskuntoon. Puhun nyt siis tietysti Mainoskohon "The Tarramies" Kimmo Holmströmistä.
Kuinka helposti pyörän teippaus onnistuu? Itse kuvittelin kantavani pyörän sisään ja hakevani sen, kun se on valmis. Ei se ihan niin helposti mennyt, mutta aika simppeli homma kuitenkin. Seuraavat asiat tulivat vastaan, kun projekti aloitettiin.
- Pyörä tulee purkaa; vaihteiden piuhat ja jarrujen vaijerit pois, haarukat ja ohjaustanko irti rungosta. Osaatko itse hoitaa purkamisen ja kasaamisen vai vietkö pyörän liikkeeseen. Mitä tuo työ maksaa? Pitääkö jotain osia vaihtaa, koska pyörä puretaan?
- Suunnitteletko itse teippauksen vai jätätkö suunnittelun teippaajan osaaviin käsiin?
- Tuleeko teippauksesta lisäpainoa pyörään?
- Mitä tämä lysti kustantaa? Pitäisikö kuitenkin vaan ostaa uusi pyörä?
Tiesin, että en lähde itse purkamaan ja kokoamaan pyörää. Sähkövaihteiden piuhojen irroittaminen ja jarruvaijereiden vaihtaminen kuulostivat heti siltä, että nostin kädet pystyyn. Otin yhteyttä pyörähuoltoihin. Tässä tuli vastaan pienoinen yllätys. Purkaminen ja kokoaminen hinnoiteltiin eri liikkeissä hyvin laajalla skaalalla. Halvin noin 90€ ja kallein noin 400€. Kannatti siis pyytää tarjouksia eri liikkeistä. Tämä oli myös hyvä hetki samalla huoltaa pyörä ja kuten itse tein päivittää mahdollisesti muuten pyörän varustelua. Ellulle vaihdettiin keskiön laakerit C-Beariltä tilattuihin keraamisiin laakereihin, eturattaat ja kammet vaihtuivat Powertapin C1 Chainring wattimittariin ja Shramin kuitukampiin. Venähtänyt ketjukin meni vaihtoon samoin kuin jarruvaijerit, jotka ilmeisesti pitää vaihtaa, kun ne pois kerran otetaan. Lisäksi ohjainlaakerit menee vaihtoon, kun pientä rohinaa alkoi sieltä tuntua. Jos olisin vain pakollisilla mennyt, niin rahaa tähän purku- ja kokoamistyöhön uusien jarruvaijereiden kanssa olisi mennyt noin 100€. Nyt meni "vähän" enemmän.
Halusin itse osallistua suunnitteluun ja valita pyörään tulevat visuaaliset elementit. Selailin kuvapankeista käsin piirrettyjä grafiikoita sillä tiesin, että sen tyylistä kuvaa haluaisin pyörään. Tässä voi myös päästää itsensä helpommalla. Avopuolisoni ihastui Suomi 100 -juhlavuoden kuohuviinipullon ulkoasuun ja sanoi Kimmolle, että sen tyylistä. Tämän pohjalta Kimmo loihti hänen pyörästään todella hienon! Ja kyllä, pyörä muistuttaa hyvin paljon tuota kuohuviinipulloa. Meillä ei tarvitse arvailla mikä kuohuva korkataan kisojen jälkeen tänä vuonna.
Omaa mieltäni ei huolestuttanut missään vaiheessa se tulisiko pyörään lisäpainoa teippauksesta. Mutta aika moni muu kyseli tätä minulta. Harmi etten pystynyt punnitsemaan pyörää tarkasti ennen ja jälkeen, jotta tästä olisi jotain faktaa, mutta kokonaisuudessaan uskon Ellun pudottaneen tämän päivityksen aikana painoa jonkun verran. Tämä johtuu tietysti päivitetyistä osista. Mutta vaikka en olisi muuta vaihtanut kuin teipit, niin epäilen, että painon lisäys olisi ollut noin 50-150 grammaa. Eli sen verran, että sillä ei TT-pyörässä ole mitään merkitystä. Ei mitään. Kiekkojen paino pysyi aikalailla samassa. Vanhat teipit pois ja uudet tilalle. Ellu oli jo aikaisemmin teipattu kauniiseen Suomi-asuun, joten hänen tapauksessaan kyse oli teippien vaihdosta.
Teippauksen hinta riippuu paljon kokonaisuudesta eli siitä mitä pyörästä teipataan, millaista teippiä käytetään, kuinka paljon aikaa suunnitteluun ja työhön menee. Kustannukset pyörivät näistä riippuen noin 300-500€ välillä. Pienemmät teippaukset onnistuvat varmaan edullisemminkin. Kannattaa kysellä Mainoskoholta tarjousta, jos olet kiinnostunut.
Oliko tämä hyvä idea? Todellakin! Olen todella tyytyväinen lopputulokseen ja olenkin jo miettinyt, että tästähän voisi tulla vuosittainen tapa. Miettikää nyt; uusi kausi, uusi ilme! Ja oikeasti säästyy aika paljon rahaa, kun ei tarvitse ostaa uutta pyörää.




